Prace interwencyjne

Prace interwencyjne

Co to są prace interwencyjne i jaki jest ich główny cel?

Prace interwencyjne oznaczają zatrudnienie bezrobotnego przez pracodawcę z dofinansowaniem pracodawcy przez urząd pracy części wynagrodzenia za zatrudnienie osoby bezrobotnej. Celem jest ułatwienie bezrobotnym powrotu na rynek pracy.

Kto może zostać skierowany do organizatora prac interwencyjnych?

Skierowanie do podjęcia zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych może otrzymać każda osoba bezrobotna zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy – zgodnie z indywidualnym planem działania.

Bezrobotni powyżej 50 roku życia mogą korzystać z prac interwencyjnych w wydłużonym okresie, tj. przez 24 miesiące (48 miesięcy, gdy refundacja następuje za co drugi miesiąc).

Kto może ubiegać się o wsparcie na zorganizowanie prac interwencyjnych?

O organizację prac interwencyjnych może ubiegać się każdy pracodawca, który w ocenie urzędu pracy jest w stanie te prace prawidłowo przeprowadzić (np.: niebędący w stanie likwidacji oraz niezalegający z podatkami).

Co zyskują pracodawcy organizujący prace interwencyjne?

Pracodawca, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych skierowanych przez urząd pracy bezrobotnych otrzymuje zwrot części kosztów poniesionych na ich:
  1. wynagrodzenia,
  2. nagrody,
  3. składki na ubezpieczenia społeczne.
Refundacja może być wypłacana:
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych; wysokość refundacji nie może przekroczyć kwoty obliczanej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz kwoty zasiłku dla bezrobotnych (obowiązującej w ostatnim dniu zatrudniania każdego rozliczeniowego miesiąca) i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia (art. 51 ust. 1);
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych; wysokość refundacji nie może przekroczyć połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia za każdą osobę bezrobotną (art. 51 ust. 2);
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnionych co najmniej w połowie wymiaru czasu pracy skierowanych bezrobotnych opiekunów osoby niepełnosprawnej; refundacja nie może przekroczyć kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz kwoty połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę (art. 51a ust. 1);
  • przez okres do 12 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych, jeżeli zwrot obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc zatrudnienia; wysokość refundacji nie może przekroczyć minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia za każdą bezrobotnego (art.51 ust. 3);
  • przez okres do 12 miesięcy za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego w pełnym wymiarze czasu w wysokości nieprzekraczającej kwoty zasiłku (obowiązującej w ostatnim dniu każdego miesiąca) i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia (art. 56 ust. 1);
  • przez okres do 18 miesięcy za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego w pełnym wymiarze czasu pracy w wysokości nieprzekraczającej minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od tego wynagrodzenia, jeżeli zwrot obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc (art. 56 ust. 2);
  • przez okres do 24 miesięcy za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego w wieku powyżej 50 roku życia, a nawet przez okres do 4 lat - jeżeli zwrot obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc zatrudnienia takiej osoby (art. 59 ust. 1-2); wysokość refundacji za skierowanie do prac interwencyjnych tej grupy osób nie może przekroczyć połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia, jeśli skierowane osoby nie spełniają warunków koniecznych do nabycia prawa do świadczenia przedemerytalnego, zaś 80% - jeśli już spełniają warunki konieczne do nabycia wyżej wymienionego świadczenia przedemerytalnego (art. 59 ust. 4).

W jaki sposób starać się o pomoc na zorganizowanie prac interwencyjnych?

Pracodawca zainteresowany zorganizowaniem prac interwencyjnych powinien złożyć do wybranego powiatowego urzędu pracy wniosek, w którym podane będą m.in. dane firmy, proponowana liczba bezrobotnych i okres ich zatrudnienia, miejsce i rodzaj prac, wymogi kwalifikacyjne, a także proponowana wysokość wynagrodzenia i wysokość refundacji.

Do wniosku o organizację prac interwencyjnych pracodawca musi dołączyć oświadczenie o niezaleganiu z zapłatą wynagrodzeń pracownikom oraz z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz innych danin publicznych.

Pracodawca - beneficjent pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do wniosku musi dołączyć zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie określonym w art. 37 tej ustawy oraz informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a powołanej wyżej ustawy, przedkładane na wymaganym formularzu. Limit pomocy de minimis stanowi równowartość 200 tys. euro w okresie trzech kolejnych lat obrotowych.

Pracodawca w ciągu 30 dni od złożenia wniosku powinien otrzymać od starosty powiadomienie o decyzji w sprawie organizacji prac interwencyjnych. Jeśli decyzja jest pozytywna starosta zawiera z pracodawcą umowę.

Pracodawca także zawiera umowy o pracę z bezrobotnymi, którzy będą wykonywać prace interwencyjne.

Uprawnienia i obowiązki pracodawcy

Pracodawca po zakończeniu okresu refundacji jest zobowiązany do utrzymania w zatrudnieniu skierowanego bezrobotnego przez wskazany w umowie okres po zakończeniu refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne. W przypadku prac interwencyjnych trwających do 6 miesięcy – jest to okres 3 miesięcy, natomiast w przypadku prac interwencyjnych trwających 12 miesięcy lub dłużej – jest to okres 6 miesięcy.

W przypadku niewywiązania się z dalszego zatrudnienia osoby skierowanej przez urząd pracy lub naruszenia innych warunków umowy, pracodawca zobowiązany będzie do zwrotu uzyskanej pomocy wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od całości uzyskanej pomocy od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty.

Jeżeli pracodawca bezpośrednio po zakończeniu prac interwencyjnych trwających co najmniej 6 miesięcy zatrudniał skierowanego bezrobotnego przez okres dalszych 6 miesięcy i po upływie tego okresu dalej go zatrudnia w pełnym wymiarze czasu pracy, starosta może przyznać pracodawcy jednorazową refundację wynagrodzenia w wysokości uprzednio uzgodnionej, nie wyższej jednak niż 150% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu spełnienia tego warunku. Jednak ta dodatkowa refundacja musi być wpisana do umowy.

Dodatkowe informacje

Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajdują się m.in.:

Podstawa prawna


Informacje o publikacji dokumentu

Informacje szczegółowe urzędu

Prace interwencyjne

Dokumenty prosimy przesyłać drogą pocztową.
W przypadku chęci skorzystania z informacji lub z konsultacji kontakt telefoniczny pod numerem telefonu 89 537 28 24.


Jest to subsydiowana forma zatrudnienia bezrobotnych w ramach umowy cywilno-prawnej zawartej pomiędzy pracodawcą a Urzędem Pracy.

Pracodawca, u którego skierowani bezrobotni będą wykonywać prace interwencyjne zawiera z bezrobotnymi umowy o pracę, zgodnie z przepisami kodeksu pracy.

Podstawową zaletą tej formy zatrudnienia jest zwrot z Funduszu Pracy części kosztów poniesionych przez pracodawcę na wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia społeczne w związku z zatrudnieniem osoby bezrobotnej, skierowanej przez urząd pracy.

 Pracodawca składa wniosek o organizację prac interwencyjnych do wybranego powiatowego urzędu pracy.

Prace interwencyjne nie mogą być organizowane  przez pracodawcę jeżeli znajduje się on w stanie likwidacji lub upadłości.

Prace interwencyjne nie mogą być organizowane w powiatowych i wojewódzkich urzędach pracy.

Przedsiębiorca wykonując we własnym imieniu działalność gospodarczą nie może przyjąć na prace interwencyjne członka rodziny pozostającego w pierwszym stopniu pokrewieństwa.

Refundacja kosztów:

 Pracodawca zamierzający zatrudnić osoby bezrobotne w ramach prac interwencyjnych może korzystać z podstawowego wariantu prac interwencyjnych tj.

  • przez okres do 6 miesięcy otrzymywać zwrot części kosztów wynagrodzeń oraz składki na ubezpieczenia społeczne w kwocie nie przekraczającej kwoty zasiłku dla bezrobotnych,
  • przez okres do 12 miesięcy otrzymywać zwrot części kosztów wynagrodzeń oraz składki na ubezpieczenia społeczne w kwocie nie przekraczającej jednak minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia, jeżeli refundacja obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc,
  • przy zatrudnieniu skierowanych bezrobotnych, w co najmniej połowie czasu pracy przez okres do  6 miesięcy otrzymywać zwrot części kosztów wynagrodzeń oraz składki na ubezpieczenia społeczne w wysokości nie przekraczającej połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.

Zatrudniając w pełnym wymiarze czasu pracy osoby bezrobotne pracodawca:

może otrzymać przez okres do 12 miesięcy zwrot części poniesionych przez pracodawcę kosztów wynagrodzenia  skierowanych bezrobotnych w wysokości uprzednio uzgodnionej nie przekraczającej jednak kwoty  zasiłku dla bezrobotnych i składek na ubezpieczenie społeczne od refundowanego stanowiska.

 lub przez okres do 18 miesięcy zwrot części poniesionych kosztów wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia społeczne skierowanych bezrobotnych w wysokości uprzednio uzgodnionej nie przekraczającej jednak minimalnego wynagrodzenia za pracę za co drugi miesiąc.

 Zatrudniając osoby bezrobotne powyżej 50 roku życia pracodawca może otrzymać przez okres do 24 miesięcy refundację kosztów poniesionych na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne,

lub przez okres do 4 lat refundację kosztów poniesionych na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne, jeżeli obejmuje ona koszty poniesione za co drugi miesiąc.

 Refundacja jest przyznawana w wysokości:

  • 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenie społeczne od refundowanego wynagrodzenia jeżeli zatrudniona osoba spełnia warunki konieczne do nabycia prawa do świadczenia przedemerytalnego,
  • 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenie społeczne od refundowanego wynagrodzenia, jeżeli zatrudniona osoba nie spełnia warunków koniecznych do nabycia prawa do świadczenia przedemerytalnego.

Czas trwania umowy oraz kwota refundacji określona jest w umowie i uzależniona od możliwości finansowych Funduszu Pracy.

Pracodawca jest obowiązany, stosownie do zawartej umowy, do utrzymania w zatrudnieniu skierowanego bezrobotnego:

- przy refundacji do 6 miesięcy przez okres 3 miesięcy po zakończeniu refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne,

- przy refundacji do 12 miesięcy przez okres 6 miesięcy po zakończeniu refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne,

 Niewywiązanie się z ww. warunku lub naruszenie innych warunków zawartej umowy powoduje obowiązek zwrotu uzyskanej pomocy wraz odsetkami ustawowymi naliczonymi od całości uzyskanej pomocy od dnia otrzymania pierwszej refundacji.

Pomoc publiczna w ramach prac interwencyjnych stanowi pomoc de minimis, w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Komisji (UE) 1407/2013   z dnia 18  grudnia  2013 r.    w  sprawie    stosowania  art. 107  i 108 Traktatu  o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis, rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de miimis w sektorze rolnym lub we właściwych przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury.

 UWAGA!

 Pracodawca nie może zatrudnić osoby bezrobotnej przed zawarciem z Urzędem Pracy umowy o organizację prac interwencyjnych.
 

Urząd pracy udziela wsparcia na podstawie przepisów prawa, regulaminu wewnętrznego oraz określanych na dany rok kalendarzowy kryteriów rozpatrywania wniosków. Ww. dokumenty dostępne są poniżej i w zakładce „Dokumenty  do pobrania".

Załączniki

Kryteria rozpatrywania wniosków o organizację prac interwencyjnych w 2025 roku
Kryteria rozpatrywania wniosków o organizację prac interwencyjnych w 2025 roku.pdf 213 KB
Regulamin prace interwencyjne
Regulamin prace interwencyjne.pdf 160 KB
Wniosek o organizację prac interwencyjnych
Wniosek o organizację prac interwencyjnych.doc 118 KB
Zgłoszenie oferty pracy w ramach prac interwencyjnych
Zgłoszenie oferty pracy w ramach prac interwencyjnych.doc 50 KB
wniosek o zwrot poniesionych kosztów w związku z zatrudnieniem w ramach prac interwencyjnych
wniosek o zwrot poniesionych kosztów w związku z zatrudnieniem w ramach prac interwencyjnych.doc 41 KB
Oświadczenie o pomocy de minimis w rolnictwie
Oświadczenie o pomocy de minimis w rolnictwie.doc 25 KB
Wzór formularza informacji przedstawianych przez wnioskodawcę przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie
Wzór formularza informacji przedstawianych przez wnioskodawcę przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie.pdf 350 KB
Formularz de minimis
Formularz de minimis.xlsx 62 KB
Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę w rolnictwie lub rybołówstwie
Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę w rolnictwie lub rybołówstwie.doc 38 KB

Menu nawigacji