Roboty publiczne

Roboty publiczne

Co to są roboty publiczne i jaki jest ich główny cel?

Roboty publiczne oznaczają zatrudnienie bezrobotnego w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy przy wykonywaniu prac finansowanych lub dofinansowanych ze środków samorządu terytorialnego, budżetu państwa, funduszy celowych, organizacji pozarządowych, spółek wodnych i ich związków.

Kto może zostać skierowany do wykonywania robót publicznych?

Jeżeli jesteś osobą bezrobotną zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy to możesz zostać skierowany do podjęcia zatrudnienia w ramach robót publicznych. Przyznanie wsparcia jest uzależnione od indywidualnego planu działania ustalonego z Twoim doradcą klienta w urzędzie.

Jednocześnie, jeżeli jesteś dłużnikiem alimentacyjnym, to masz  pierwszeństwo w zatrudnieniu w ramach robót publicznych.

Jak długo mogą trwać roboty publiczne?

Okres Twojego zatrudnienia w ramach robót publicznych może wynosić do 6 lub do 12 miesięcy.

Podstawa prawna


Informacje o publikacji dokumentu

Informacje szczegółowe urzędu

Roboty publiczne

 

Warunki refundacji poniesionych kosztów 

I. Organizator robót publicznych zamierzający zatrudnić osoby bezrobotne może otrzymywać:

  • przez okres do 6 miesięcy zwrot części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne w kwocie nieprzekraczającej 50% przeciętnego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia,
  • przez okres do 12 miesięcy zwrot poniesionych kosztów w kwocie nieprzekraczającej wysokości przeciętnego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia za każdego bezrobotnego, jeżeli refundacja obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc ich zatrudnienia.

Bezrobotni będący dłużnikami alimentacyjnymi w rozumieniu przepisów o pomocy osobom uprawnionym do alimentów mogą zostać skierowani przez Urząd, do wykonywania robót publicznych przez okres do 6 miesięcy pracy niezwiązanej z wyuczonym zawodem w wymiarze nieprzekraczającym połowy wymiaru czasu pracy, w instytucjach użyteczności publicznej oraz organizacjach zajmujących się problematyką kultury, oświaty, sportu i turystyki, opieki zdrowotnej lub pomocy społecznej.

  • organizator robót publicznych zamierzający zatrudnić ww. osoby może otrzymać zwrot części poniesionych kosztów na wynagrodzenie, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne w wysokości nieprzekraczającej połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę łącznie ze składką na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.

Czas trwania umowy oraz kwota refundacji określona jest w umowie i uzależniona od możliwości finansowych Funduszu Pracy.

Urząd pracy udziela wsparcia na podstawie przepisów prawa oraz określanych na dany rok kalendarzowy kryteriów rozpatrywania wniosków. Ww. dokumenty dostępne są poniżej i w zakładce „Dokumenty  do pobrania".

Załączniki

Kryteria rozpatrywania wniosków o organizację robót publicznych w 2025 roku
Kryteria rozpatrywania wniosków o organizację robót publicznych w 2025 roku.pdf 194 KB
Wniosek o organizację robót publicznych
Wniosek o organizację robót publicznych.doc 113 KB
Zgłoszenie oferty pracy w ramach robót publicznych
Zgłoszenie oferty pracy w ramach robót publicznych.doc 50 KB
Wniosek o wypłatę zaliczki na pokrycie kosztów za zatrudnionych w ramach robót publicznych
Wniosek o wypłatę zaliczki na pokrycie kosztów za zatrudnionych w ramach robót publicznych.doc 41 KB
Formularz de minimis
Formularz de minimis.xlsx 62 KB
Wniosek o zwrot poniesionych kosztów w związku z zatrudnianiem osób bezrobotnych na robotach publicznych
Wniosek o zwrot poniesionych kosztów w związku z zatrudnianiem osób bezrobotnych na robotach publicznych.doc 44 KB

Menu Display