Dokumenty prosimy przesyłać drogą pocztową.
W przypadku chęci skorzystania z informacji lub z konsultacji kontakt telefoniczny pod numerem telefonu 89 537 28 24.
Jest to subsydiowana forma zatrudnienia bezrobotnych w ramach umowy cywilno-prawnej zawartej pomiędzy pracodawcą a Urzędem Pracy.
Pracodawca, u którego skierowani bezrobotni będą wykonywać prace interwencyjne zawiera z bezrobotnymi umowy o pracę, zgodnie z przepisami kodeksu pracy.
Podstawową zaletą tej formy zatrudnienia jest zwrot z Funduszu Pracy części kosztów poniesionych przez pracodawcę na wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia społeczne w związku z zatrudnieniem osoby bezrobotnej, skierowanej przez urząd pracy.
Pracodawca składa wniosek o organizację prac interwencyjnych do wybranego powiatowego urzędu pracy.
Prace interwencyjne nie mogą być organizowane przez pracodawcę jeżeli znajduje się on w stanie likwidacji lub upadłości.
Prace interwencyjne nie mogą być organizowane w powiatowych i wojewódzkich urzędach pracy.
Przedsiębiorca wykonując we własnym imieniu działalność gospodarczą nie może przyjąć na prace interwencyjne członka rodziny pozostającego w pierwszym stopniu pokrewieństwa.
Refundacja kosztów:
Pracodawca zamierzający zatrudnić osoby bezrobotne w ramach prac interwencyjnych może korzystać z podstawowego wariantu prac interwencyjnych tj.
- przez okres do 6 miesięcy otrzymywać zwrot części kosztów wynagrodzeń oraz składki na ubezpieczenia społeczne w kwocie nie przekraczającej kwoty zasiłku dla bezrobotnych,
- przez okres do 12 miesięcy otrzymywać zwrot części kosztów wynagrodzeń oraz składki na ubezpieczenia społeczne w kwocie nie przekraczającej jednak minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia, jeżeli refundacja obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc,
- przy zatrudnieniu skierowanych bezrobotnych, w co najmniej połowie czasu pracy przez okres do 6 miesięcy otrzymywać zwrot części kosztów wynagrodzeń oraz składki na ubezpieczenia społeczne w wysokości nie przekraczającej połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.
Zatrudniając w pełnym wymiarze czasu pracy osoby bezrobotne pracodawca:
może otrzymać przez okres do 12 miesięcy zwrot części poniesionych przez pracodawcę kosztów wynagrodzenia skierowanych bezrobotnych w wysokości uprzednio uzgodnionej nie przekraczającej jednak kwoty zasiłku dla bezrobotnych i składek na ubezpieczenie społeczne od refundowanego stanowiska.
lub przez okres do 18 miesięcy zwrot części poniesionych kosztów wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia społeczne skierowanych bezrobotnych w wysokości uprzednio uzgodnionej nie przekraczającej jednak minimalnego wynagrodzenia za pracę za co drugi miesiąc.
Zatrudniając osoby bezrobotne powyżej 50 roku życia pracodawca może otrzymać przez okres do 24 miesięcy refundację kosztów poniesionych na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne,
lub przez okres do 4 lat refundację kosztów poniesionych na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne, jeżeli obejmuje ona koszty poniesione za co drugi miesiąc.
Refundacja jest przyznawana w wysokości:
- 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenie społeczne od refundowanego wynagrodzenia jeżeli zatrudniona osoba spełnia warunki konieczne do nabycia prawa do świadczenia przedemerytalnego,
- 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenie społeczne od refundowanego wynagrodzenia, jeżeli zatrudniona osoba nie spełnia warunków koniecznych do nabycia prawa do świadczenia przedemerytalnego.
Czas trwania umowy oraz kwota refundacji określona jest w umowie i uzależniona od możliwości finansowych Funduszu Pracy.
Pracodawca jest obowiązany, stosownie do zawartej umowy, do utrzymania w zatrudnieniu skierowanego bezrobotnego:
- przy refundacji do 6 miesięcy przez okres 3 miesięcy po zakończeniu refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne,
- przy refundacji do 12 miesięcy przez okres 6 miesięcy po zakończeniu refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne,
Niewywiązanie się z ww. warunku lub naruszenie innych warunków zawartej umowy powoduje obowiązek zwrotu uzyskanej pomocy wraz odsetkami ustawowymi naliczonymi od całości uzyskanej pomocy od dnia otrzymania pierwszej refundacji.
Pomoc publiczna w ramach prac interwencyjnych stanowi pomoc de minimis, w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Komisji (UE) 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis, rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de miimis w sektorze rolnym lub we właściwych przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury.
UWAGA!
Pracodawca nie może zatrudnić osoby bezrobotnej przed zawarciem z Urzędem Pracy umowy o organizację prac interwencyjnych.
Urząd pracy udziela wsparcia na podstawie przepisów prawa, regulaminu wewnętrznego oraz określanych na dany rok kalendarzowy kryteriów rozpatrywania wniosków. Ww. dokumenty dostępne są poniżej i w zakładce „Dokumenty do pobrania".